Hållbara människor
Vår viktigaste resurs
Våra medarbetares drivkraft är vår viktigaste resurs och nyckel till framgång. Därför är en god och hållbar arbetsmiljö högst avgörande. Vårt sociala ansvarstagande bygger på alla människors lika värde vilket tydliggörs i vår arbetsmiljöpolicy, hållbarhetspolicy och jämställdhetsplan. Genom en årlig medarbetarundersökning mäter vi våra medarbetares nöjdhet inom olika frågor som påverkar engagemang och välmående. Resultatet ger oss verktyg att agera och skapa en ännu bättre arbetsplats.
Vi är Härjeåns
Välkommen till vårt Härjeåns
Vissa tar steget att flytta, andra kommer tillbaka eller har valt att vara kvar. På Härjeåns drivs vi av att skapa en bra och hållbar vardag som möjliggör för dig att bo och leva i samklang med naturen. Vi är stolta över att vara en arbetsplats där våra medarbetare trivs och utvecklas. Lär känna våra fantastiska medarbetare och se varför Härjeåns är en unik arbetsplats.
Kompetensförsörjning
En av våra stora utmaningar är att hitta rätt kandidater för framtida rekryteringsbehov. Som mindre aktör på energimarknaden går vi via Energiföretagen Sverige för att fånga upp och engagera oss i de större samhällsfrågorna, som med arbetet att förstärka etableringen av nyanlända i energibranschen. Vi samarbetar även med utvalda skolor, universitet och yrkesförberedande utbildningar för att öka intresset för energifrågor och säkra framtidens kompetensförsörjning.
Vårt ansvar för samhället
Så jobbar vi med sponsring
Som en stor arbetsgivare och samhällsaktör har vi ett ansvar för det närsamhälle vi verkar inom. Med sponsring vill vi öka möjligheten att kunna växa upp, bo kvar och leva på landsbygden. Härjeåns har en lång tradition av att på olika sätt stödja ideella organisationer, föreningar och evenemang i den bygd vi är verksamma.
Från och med år 2020 mäter vi följande nyckelområden inom Härjeåns sociala hållbarhet. Utvecklingen presenteras därmed från och med 2021.
Område | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Rekryteringar | 12 | 14 | 16 | 19 |
Arbetsmiljö, viktad nöjdhet (0-100) | 72 | 76 | 77 | 77 |
Ledarskap, viktad nöjdhet (0-100) | 66 | 70 | 72 | 73 |
*Nyckeltalet sammanfattar personalens syn på bolagets framgångar inom området.
Härjeåns visselblåsartjänst
På Härjeåns strävar vi efter att upprätthålla högsta standarder när det gäller etik, integritet och ansvar gentemot våra anställda, kunder och samhället i stort. Vår visselblåsartjänst är en viktig kanal för att rapportera eventuella oegentligheter, missförhållanden eller potentiella överträdelser inom vår verksamhet.