Som kund har du två olika avtal. Det ena är ett elnätsavtal, med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor. Det andra är ett elhandelsavtal, med det företag som du köper el av, ditt elhandelsföretag. Om elhandelsföretaget och elnätsföretaget ingår i samma koncern, får du oftast bara en faktura. Annars får du två fakturor, en från elnätsföretaget och en från elhandelsföretaget.
Elnätsavtalet är knutet till en viss adress och kan därför inte flyttas utan måste sägas upp. Detta gäller även om du bor i lägenhet och flyttar inom samma fastighet. Du är betalningsansvarig för elabonnemanget tills du har anmält utflyttning. Säg därför upp elnätavtalet i god tid innan du flyttar. Uppsägning av elnätsavtalet kan bara ske framåt i tiden – aldrig retroaktivt. För att anmäla utflyttning kontaktar du Härjeåns Nät AB på telefon 0680-242 00.
Elnätsavtalet är knutet till en viss adress och kan därför inte flyttas. I god tid innan du flyttar in skall du därför kontakta Härjeåns Nät AB på telefon 0680-242 00 och teckna elnätsavtal för den anläggning/bostad du skall flytta till. Detta för att vi skall vara säkra på att vi flyttar in dig på rätt anläggning och att strömmen är påslagen.