Kunder som drabbas av ett sammanhängande strömavbrott som varar i tolv timmar eller längre har rätt till avbrottsersättning. Om elen kommer tillbaka under kortare tid än två timmar under avbrottstiden, räknas det ändå som ett sammanhängande avbrott. Är tiden mellan avbrotten längre än två timmar räknas de som separata avbrott.
Vissa avbrott registreras inte automatiskt i våra system. För att Härjeåns Nät ska få kännedom om dessa avbrott krävs att kunden gör en felanmälan. Vid omfattande avbrott som berör många kunder krävs, normalt sett, ingen särskild felanmälan. Om du inte fått ersättning måste du göra anspråk på det inom två år från det att avbrottet upphörde, annars går rätten till ersättning förlorad.
Det finns några kriterier som undantar rätten till avbrottsersättning:
• Om du har haft ström mer än två timmar innan ett nytt avbrott inträffar räknas den nya störningen som nytt avbrott.
• Om du redan var bortkopplad då avbrottet inträffade.
• Om avbrottet orsakats av fel i stamnätet som ägs och drivs av statliga Svenska Kraftnät.
• Om väderleken är av sådan art att det bedömts som stor fara för vår personal som ska avhjälpa felet.
• Om avbrottet beror på kundens försummelse.
• Om avbrottet gjorts för att vidta åtgärder av elsäkerhetsskäl eller för att upprätthålla god drift- och leveranssäkerhet.
Om en kund har förfallna fodringar kan dessa kvittas mot ersättningen. Därmed reduceras det utbetalda beloppet.
Enligt Ellagen kan ersättningen också jämkas med hänsyn till de ekonomiska förhållandena för nätföretaget.
Rätten till avbrottsersättning gäller endast de kunder som enligt ellagen är elanvändare (det vill säga tar ut el till sin förbrukning) samt är anslutna till Härjeåns Nät AB.
• 12-24 timmar: 12.5 % av den beräknade årliga avgiften. Lägst 1000 kr.
• 24-48 timmar: Ytterligare 25 % (tot 37.5 %) av den beräknade årliga avgiften. Lägst 1 900 kr.
• 48-72 timmar: Ytterligare 25 % (tot 62.5 %) av den beräknade årliga avgiften. Lägst 2 800 kr.
• För varje därefter påbörjad 24-timmarsperiod: Ytterligare 25 % av den beräknade årliga nätavgiften.
Max ersättning är dock 300% av den beräknade årliga nätavgiften (avbrottslängd över 288 timmar)
Observera att beloppen ovan gäller då jämkning inte tillämpats. Om nätföretaget valt att tillämpa jämkning (se nedan) kan ersättningsbeloppen bli lägre.
Jämkningsregler
Enligt ellagen (10 kap 13§) får avbrottsersättningen jämkas med vad som är skäligt om:
• skyldigheten att betala är oskäligt ekonomiskt betungande för nätföretaget
• arbetet med att få igång överföringen av el har behövt försenats för att inte utsätta nätföretagets arbetstagare för betydande risker.
Enligt förhandsbesked från Skatterättsnämnden är inte avbrottsersättningen momsbelagd. Beskedet har överklagats till Regeringsrätten, men fram tills att de avgjort frågan så gäller Skatterättsnämndens besked.